Geçen hafta Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu konusunda yanlış bildiklerimizden bahsetmiştik. Bu haftada kaldığımız yerden devam edelim. DEHB’nin nedenleri konusunda da kafalar karışıktır. Bu hastalığın anne ve babanın yanlış çocuk yetiştirme tutumlarından, çok bilgisayar oynamak gibi nedenlerden kaynaklandığı düşünülür ama %75 sebebi genetiktir. Katılsal olarak geçiş gösteren bu bozuklukta beynin dikkat ve yönetici sisteminde gelişimsel bir sorun vardır. Bu bozukluk beynin fonksiyonlarını, çalışmalarını etkileyen organik bir sorundur. Aynı epilepsi gibi düşünebilirsiniz. Epilepsi’de nasıl beynin bir bölgesi aşırı aktivite gösteriyorsa bu hastalıkta beynin ön bölgesi daha az çalışır.

Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu hayatın birçok alanında soruna neden olur.

DEHB’nu olan çocukların sadece okul yaşamında derslerde ve disiplin konusunda sorunlar yaşayacakları düşünülür ama bu bilgi eksiktir. DEHB yaşam boyu etkisini sürdürebilen aile, sosyal hayat, mesleki yaşama izler bırakabilecek ciddi bir sorundur. Özellikle ergenlik döneminde öfke ve davranış kontrol sorunları, suç, kaza, madde kullanımı gibi çok riskli problemlere neden olabilir.

En çok kafa karışıklığı ise tedaviler konusunda yaşanır. Hastalığın tedavisi konusuda bilimsel kanıtlara dayanmayan birçok iddia vardır. DEHB hakkında dünya üzerinde yılda ortalama 2000-2500 çalışma yapılır. Bu çalışmaların az bir kısmından alınan sonuçlar diğer çalışmalarla desteklenmeden gerçekmiş gibi sunulduğunda kafalar karışır. DEHB nin en etkin olduğu kanıtlanan tedavisi ilaçlardır. İlaçların yerini alabilecek alternatif tedavi yöntemleri üzerinde çalışmalar devam etmektedir ama bu alternatifleri kanıtlanmış yöntemler olarak düşünmek çocuğa ve aileye zaman kaybettirir.

İlaç tedavileri bağımlılıktan korur.

İlaç tedavilerinin bağımlılık yaptığı iddiaları konuşulur ama erken yaşta başlanmış ve uzun dönem yeterli dozda tedavi görmüş çocukların bağımlılıktan korundukları kanıtlanmıştır. Yani bağımlık yapmaz korur.

Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu ve buna benzer birçok ruhsal sorun hakkında çok çeşitli bilgiler ortalıkta dolaşır ama bu bilgilere inanmadan önce araştırmak ve kanıtlara bakmak gerekir. Özellikle internetten okunulan ama yeterince destekleyici kanıt bulunmayan bilgilere. Kalın sağlıcakla..

Önceki İçerikDikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu hakkında yanlış bildiklerimiz..
Sonraki İçerikAhmet Şenses İletişim/Aydın
Bir meslek düşünün; bir bireyin gelişiminin en kritik yılların da ona yardım etme şansını size sunuyor, bu da yetmezmiş gibi bilgi ve tecrübeniz artıkça kendinizi daha iyi anlamlandırıyorsunuz. Ben böyle bir mesleğe sahip olma şansı yakalamış şanslı bir çocuk ve genç psikiyatristiyim. Tıp ve uzmanlık eğitiminden sonra Bilişsel Davranışçı Terapi (BDT) eğitimleri aldım. Şu sıralara 3. kuşak terapi akımı olan farkındalık (mindfullness) temelli terapiler alanına çalışmalarımı sürdürüyorum. Çocukların suça sürüklenme sürecini konu alan bir kitabım var. Mesleki bilgi ve becerilerimi yaklaşık 10 yıldır çocukların, gençlerin ve ailelerin yararına sunuyorum. Çocuk ve Genç Psikiyatri, Psikoterapist, Pedadog, AYDIN